Najczęstsze błędy w komunikacji interpersonalnej

Najczęstsze błędy w komunikacji interpersonalnej

0 197
komunikacja

Większość przedsiębiorców zwraca uwagę głównie na specjalistyczne umiejętności, które są zwykle podstawą do przyjęcia do pracy określonej osoby. Tymczasem, żeby zespół funkcjonował sprawnie, a relacje z klientami były dobre, potrzebne są również umiejętności miękkie, w tym komunikacyjne – niestety, wiele osób popełnia w tym zakresie liczne błędy.

Słaby kontakt

W rozmowie towarzyskiej, czy też biznesowej, często staramy się być maksymalnie konkretni i zwięźli. Po wymianie uprzejmości, przechodzimy do sedna, by nie marnować czasu własnego i rozmówcy. Okazuje się jednak, że właśnie dlatego negocjacje bywają takie trudne! Po prostu zapominamy o kluczowym elemencie komunikacji, czyli poznaniu drugiej strony, nawiązaniu bliższego kontaktu, a w konsekwencji o znalezieniu wspólnego języka.

Komunikaty bez celu

Kolejnym błędem, popełnianym jeszcze przed wyartykułowaniem konkretnej treści jest brak przygotowania do wypowiedzi. Spontaniczność i naturalność są ważne, ale nie powinny przyćmiewać głównych celów komunikacyjnych. Mogą być one zarówno jawne, jak i ukryte, byle nie zapomnieć o postawieniu ich sobie jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy oraz ewentualnej modyfikacji w jej trakcie. Zdecydowanie zwiększa to późniejszą skuteczność oraz pozwala utrzymać ją w pewnych ryzach.

Domyśl się!

Niektórzy, choć stawiają sobie cele, zapominają, że jeśli zawsze będą one ukryte, to spełnienie ich nie będzie łatwym zadaniem. Nawet, jeżeli zna się kogoś bardzo dobrze, nie jest on w stanie bezbłędnie rozszyfrowywać naszych przekazywanych podprogowo intencji, a w konsekwencji zdarzają się liczne nieporozumienia. Trzeba  nauczyć się mówienia wprost o swoich potrzebach i wymaganiach – ułatwi to sprawę Tobie i innym.

Strach przed zadawaniem pytań

Komunikacja interpersonalna okazuje się często nieskuteczna również dlatego, że po wymianie zdań pozostają liczne niedopowiedzenia. Zwykle wynikają one ze strachu przed zadawaniem pytań, ponieważ nikt nie lubi się przyznawać, że czegoś nie zrozumiał lub nie dosłyszał. Czy nie jest to jednak niepotrzebny wstyd? Nadawcy komunikatu z pewnością zależy, żeby być dobrze zrozumianym, więc zwykle jest on wręcz zadowolony, kiedy jego adresat chce zgłębić temat.

Mówienie bez słuchania

Źródłem pomyłek bywa także problem z aktywnym słuchaniem, którego doświadcza niestety coraz więcej osób. Mówimy bez przerwy, zamiast dać rozmówcy szansę na odniesienie się do wypowiedzi, zadajemy pytania, a następnie nie jesteśmy zainteresowani odpowiedzią. Łatwo w ten sposób nie tylko zaprzepaścić szansę na realizację celu, ale również zrazić kogoś do siebie.

Warto pamiętać, że wiedza o podstawowych błędach nie służy do poprawiania innych, tylko do pracy nad sobą. Na szczęście większość złych nawyków da się zwalczyć, dzięki intensywnej pracy indywidualnej, a jeszcze lepiej poprzez ćwiczenia w większej grupie. Efekty z pewnością szybko przełożą się na poprawę atmosfery w zespole oraz stosunków ze światem zewnętrznym.

Podobne artykuły

BRAK KOMENTARZY

Zostaw odpowiedź